« Tagasi

Kesklinna parkimiskorralduse arutelu

19. märtsil toimus Sakala Keskuses Viljandi linna parkimiskorralduse muudatuste avalik arutelu. Ürituse eesmärk oli selgitada 1. juunil 2025. aastal jõustuvate muudatuste tagamaid, vastata elanike küsimustele ning koguda tagasisidet.

Arutelu avas Viljandi linnapea Johan-Kristjan Konovalov, tänades osalejaid aktiivse kaasamõtlemise ja osalemise eest. Linnavalitsuse esindaja Ditmar Martinson, kes vastutab kesklinna piirkonna küsimuste eest, tutvustas kavandatud muudatuste tagamaid ning selgitas kuidas Tervikumi avamine kesklinnas mõjutab parkimissurvet.

Martinson rõhutas muudatuste vajalikkust ja nende rolli parkimisprobleemide ennetamisel. Parkimiskorralduse muudatuse eesmärk on tagada kasvavas liikluskoormuse olukorras paremad parkimisvõimalused nii elanikele kui ka teenuste tarbijatele. Ajapiiranguga parkimisala rakendatakse piirkonnas, kus lisaks peagi avatavale haiglale tegutsevad mitmed ettevõtted ja asutused. Suurem parkimiskohtade rotatsioon võimaldab hõlpsamini poe, kohviku või teenindusasutuse juurde parkida, mis omakorda toetab kohalikke ettevõtteid ja elavdab majandustegevust. Linnavalitsus rõhutas, et kavandatud muudatused on ennetava iseloomuga, et vältida sügisel tekkida võivaid suuremaid parkimisprobleeme.

Seejärel toimusid arutelud laudkondades, mida juhtis Veronika Raudsepp Linnupuu. Osalejad said võimaluse sõnastada kõige olulisemad küsimused ja ettepanekud, mis hiljem esitati laudkondade esindajate poolt. Koondatud küsimused ja ettepanekud kirjutati ülesse ning kohapeal anti vastus neile, millele oli võimalik koheselt vastata. Kõik muud ettepanekud ja murekohad edastatakse linnavalitsusele ja volikogule arutamiseks.

Viljandi Linnavalitsus tänab kõiki arutelul osalenud elanikke ning jätkab tööd lahenduste leidmiseks, mis arvestavad nii linna kui ka elanike vajadustega.

 

Kohapeal arutatud küsimused:

  • Kas haigla parkimine tuleb tasuline? Jah, praeguse olemasoleva info põhjal hakkab haigla parkimine toimuma samal põhimõttel nagu ülejäänud tasulise parkimise alal: 2 tundi tasuta ja edasi tasuline.
  • Kas kesklinna riigiasutustele on parkimine tasuta? Ei
  • Kesklinna valgusfooride all suuremad ummikud - kas liiklusvood on planeeritud? Viljandi linna liiklusuuringud ja liiklusprognoos (2018). Jah, on planeeritud. Viljandi linnale on tehtud liiklusuuring ja prognoos, mis arvestab juba ka haigla olemasoluga kesklinnas. Koos haigla valmimisega ja üha suureneva autostumisega on prognoositav küll teatav liiklusolukorra pingestumine, kuid tervikuna on see summaarselt tagasihoidlik: ristmike koormustase olemasolevas olukorras ei ole läbilaskvuspiirile lähedane ja  keskmine ühenduskiirus prognoositult langeb väga vähe - vaid 0,9 km/h võrra. Juba olemasolevas olukorras suurema koormusega ristmikud on ligikaudu samasuguse koormusega ka prognoosiolukorras, seega mingit kardinaalset ummistumiste lisandumist ei ole ette näha ka lähitulevikus. Prognoosist saab lähemalt lugeda Viljandi liiklusuuringust alates lk 37.
  • Miks Uue tn - Posti tn vaheline ala ei ole tasuline? Hetkel valitsus ei näinud sinna piirkonda olulist parkimismahu kasvu. 
  • Kuidas on võimalik tööandjatel/töötajatel parkida? See on kokkulepe tööandja ja töötaja vahel, kes kompenseerib parkimise. Samas võimaldab tasuline parkimine suuremat parkijate rotatsiooni ehk võimaldab klientidel äridele ligi pääseda, kuna tõenäosus leida parkimiskoht on suurem. Näeme seda näiteks suurte kaubanduskeskuste parklateski, kus tasuline parkimine on teinud parkimiskoha leidmise lihtsamaks.
  • Kas linn ja vald võiks teha koostööd kergliiklusteede arendamise osas? Seda on tehtud ja tehakse ka edaspidi. Kergliiklusteede ehitusprojekte on valmis, küsimus eelkõige toetuste saamises - omavahenditest pole linnal võimalik neid arendada. Kui tekib võimalus toetuste abil kergliiklusteid ehitada, siis seda linn ka teeb - nii koostöös Viljandi valla kui ka riigiga.
  • A. Maramaa pst eramajad - mis kaalutlustel seal parkimine tasuliseks muutub? Autod pargivad haljasalal ning kahjustavad seda. Püüame tasulise parkimise kehtestamisega mõjutada inimesi parkima oma hoovis - paljudel on see võimalus seal olemas ning neil kel pole, võiksid teeäärsete haljasalade asemel parkida oma sõidukid Baptisti koguduse parklasse. Meile on oluline tagada ka linnalooduse hea tervis ning haljasalade heakord.
  • Linnakodanikud peavad koristama kõnniteed ja niitma teeääres muru, aga parkida tasuta ei tohi? Ehitusseadustik paragrahv 97 , lõige (6) Linnas, alevis ja alevikus on teega külgneva maatüki omanik kohustatud korraldama sõidutee ja tema kinnisasja vahel asuva kõnnitee koristuse, sealhulgas lume ja libeduse tõrje, tasemel, mis võimaldab kõnniteel ohutult liigelda. Mõistetavalt tundub olukord ebaõiglane, kuid selline kõnniteede hoolduse koormus on paraku kõigil kinnistu omanikel seadusest tulenevalt. Kahjuks pole linnal ka rahalisi võimalusi, et kõnniteede hooldus terves mahus enda peale võtta.
  • Maramaa puiestee ääres, Endla ja Tallinna vahel, seisab peaaegu alati autorivi, mis teeb manööverdamise keeruliseks. Info teatavaks võetud. Eks tasuline parkimine sel alal võimaldaks ka seal püsivat parkimist vähendada ning sõiduteel parkimine muudab küll liiklemise vähem sujuvaks, kuid samas toimib ka liiklust rahustava meetmena ehk seal on sõidukiirused seetõttu ka väiksemad.
  • Kaugemalt tulijad - kuidas korraldada nende parkimine? Pargi ja sõida lahendus? Mis siis kui bussiajad ei klapi? Linnavalitsusel puuduvad täna vahendid, et sellist parklat ehitada. Tasuline parkimine võimaldab ka kaugemalt tulijatel ligipääsu igapäevastele teenustele - ka neil on võimalik 2 tundi tasuta parkida oluliste teenuste pakkujate läheduses. Samas kui autoga linna liikumine on inimestele ainus võimalus üldse liikuma saada, siis see on muidugi maakonnaülene probleem ning omane mitte ainult Viljandimaale, vaid tervele Eestile. Mis puudutab busside sõiduaegade klappima panemisse, siis see on paraku maakonna ühistranspordi keskuse pädevuses korraldada. Kaugemalt tulijate jaoks oleks muidugi suureks väärtuseks, kui oleks võimalik linna piirile või transpordisõlmede lähedusse võimalus auto jätta ning autovabalt edasi liikuda teistesse linnadesse, kuid selliste parklate ehitamine käib täna Viljandi linnale üle jõu. Samal ajal tuleb linnas tagada parkimiskord ning turvaline liikumisruum ka teisiti liikujatele ning hea elukeskkond linnas elavatele inimestele.

 

 

Arutelul kerkinud ettepanekud, küsimused ja murekohad, mis suunatakse linnavolikogule ja -valitsusele arutamiseks:

  • Murekoht - Mivar Viva juures (Lossi tn) ei ole suurtel veokitel võimalik manööverdada, sest autod pargivad teeääres.
  • Ettepanek lükata tasulise parkimise korraldus edasi haigla valmimiseni; 
  • Kas linnavalitsus on läbi rääkinud eraparklate omanikega, et tänased tasulisted eraparklad rakendaksid taas tasuta parkimist? 
  • Parkimiskontrolöri suhtumisstiil ei ole sobilik, on ebaviisakas. 
  • Kui parkimiskontrolör mõõdab kõnnitee äärekivist - kuidas Savi tänaval parkida, kus äärekivi on auto ukse avamiseks liiga kõrge ja seetõttu tuleb parkida äärekivist kaugemale?  
  • Endla, Maramaa, Ilmarise tn eramajade omanikele erandi tegemine ning parkimise lubamine tänava ääres, kuna hoovides pole ruumi.
  • Maramaa tänav - tuleks paigaldada äärekivid või keelata parkimine üldse, et takistada haljasaladele sõitmist ja seal parkimist.
  • Kas tasuta parklast on neil kasu, kellel on seda päriselt vaja? Täiesti tasuta parklat ei tohiks olla. Olemasolevad tasuta linnaparklatel võiks olla kasvõi väike tasu.
  • Elamute hoovidesse võivad hakata ka "võõrad" parkima. Investeeringu vajadus eraomanikele. 
  • Eramaja omanikel ei ole ruumi autode parkimiseks (kuid kohustus tänavat hooldada).